Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.12.2013 11:27 - Европейски парламент
Автор: teomira Категория: Политика   
Прочетен: 610 Коментари: 0 Гласове:
0



image

 

 

ЕВРОПЕЙСКИ ПАРЛАМЕНТ

2009 - 2014

     

 

Документ за разглеждане в заседание

 

A7-0252/2013

{10/07/2013}10.7.2013

***I

ДОКЛАД

относно предложението за регламент на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Протокола относно Статута на Съда на Европейския съюз чрез увеличаване на броя на съдиите в Общия съд

(02074/2011 – C7-0126/2012 – 2011/0901B(COD))

{JURI}Комисия по правни въпроси

Докладчик: Александра Тайн

 

 


 

 

PR_COD_1consamOther

 

 

 

Легенда на използваните знаци

 

        *      Процедура на консултация

 

    ***      Процедура на одобрение

 

   ***I      Обикновена законодателна процедура (първо четене)

 

 

***II      Обикновена законодателна процедура (второ четене)

 

***III      Обикновена законодателна процедура (трето четене)

(Посочената процедура се базира на правното основание, предложено в проекта на акт.)

 

 

 

 

 

Изменения към проект на акт

 

Измененията към проекта на акт, внесени от Парламента, се обозначават в получер курсив.  Отбелязването в курсив е предназначено за съответните технически служби и се отнася до частите от проекта на акт, за които е предложено изменение с оглед изготвяне на окончателния текст (например очевидно грешни или липсващи части в текста на даден език). Предложенията за поправка подлежат на съгласуване със засегнатите технически служби.

 

Антетката на всяко изменение към съществуващ  акт, който проектът на акт има за цел да измени, съдържа трети и четвърти ред, където се посочват съответно съществуващият акт и засегнатата разпоредба от него. Възпроизведените части от разпоредба на съществуващ акт, която Парламентът желае да измени, но която остава непроменена в проекта на акт, се отбелязват с получер шрифт. Евентуални заличавания, които засягат такива части от текста, се обозначават по следния начин: [...].

 

 

 


СЪДЪРЖАНИЕ

Страница

ПРОЕКТ НА ЗАКОНОДАТЕЛНА РЕЗОЛЮЦИЯ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ 5

ИЗЛОЖЕНИЕ НА МОТИВИТЕ........................................................................................... 11

ПРОЦЕДУРА.......................................................................................................................... 16

 

 

 

 



ПРОЕКТ НА ЗАКОНОДАТЕЛНА РЕЗОЛЮЦИЯ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ

относно предложението за регламент на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Протокола относно Статута на Съда на Европейския съюз чрез увеличаване на броя на съдиите в Общия съд

(02074/2011 – C7-0126/2012 – 2011/0901B(COD))

 

(Обикновена законодателна процедура: първо четене)

 

Европейският парламент,

 

–    като взе предвид искането на Съда на Европейския съюз, представено на Европейския парламент и Съвета (02074/2011),

 

–    като взе предвид член 254, параграф 1 и член 281, параграф 2 от Договора за функционирането на Европейския съюз, съгласно които е представен проектът на акт (C7-0126/2012),

 

–    като взе предвид член 294, параграфи 3 и 15 от Договора за функционирането на Европейския съюз,

 

 

–    като взе предвид становището на Комисията (СОМ(2011)0596),

 

 

–    като взе предвид писмото на Съда от 8 май 2012 г.,

 

 

–    като взе предвид писмото на Комисията от 30 май 2012 г.,

 

–    като взе предвид параграфи 2 и 3 от своята законодателна резолюция от 5 юли 2012 г. относно предложението за регламент на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Протокола относно Статута на Съда на Европейския съюз и приложение I към него

 

 

[1],

 

–    като взе предвид член 55 от своя правилник,

 

 

–    като взе предвид доклада на комисията по правни въпроси (A7-0252/2013),

 

 

1.   приема изложената по-долу позиция на първо четене;

 

 

2.   възлага на своя председател да предаде позицията на Парламента съответно на Съвета, на Съда на Европейския съюз и на Комисията, както и на националните парламенти.

 

 

 

 

 

Изменение  1

ИЗМЕНЕНИЯ, ВНЕСЕНИ ОТ ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ

*,

 

към проекта на Съда на Европейския съюз

 

 

---------------------------------------------------------

 

 

Регламент на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Протокола относно Статута на Съда на Европейския съюз и на приложение I към него чрез

увеличаване на броя на съдиите в Общия съд

ЕВРОПЕЙСКИЯТ ПАРЛАМЕНТ И СЪВЕТЪТ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ,

като взеха предвид Договора за Европейския съюз, и по-специално член 19, параграф 2, втора алинея от него,

като взеха предвид Договора за функционирането на Европейския съюз, и по-специално член 254, параграф 1 и член 281, параграф 2 от него,

като взеха предвид Договора за създаване на Европейската общност за атомна енергия, и по-специално член 106а, параграф 1 от него,

като взеха предвид искането на Съда,

като взеха предвид становището на Комисията,

в съответствие с обикновената законодателна процедура,

като имат предвид, че:

(5)           Вследствие на постепенното разширяване на компетентността на Общия съд понастоящем броят на делата, с които той е сезиран, непрестанно се увеличава.

 

 

(6)           Броят на образуваните пред тази юрисдикция дела продължава да се увеличава с течение на годините, което води до трайно увеличаване на броя на висящите пред нея дела и на продължителността на производствата.  

(7)           Това увеличаване на продължителността трудно може да се разглежда като приемливо за страните в производствата, по-конкретно като се имат предвид изискванията както на член 47 от Хартата на основните права на Европейския съюз, така и на член 6 от Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните свободи.

(8)           Положението на Общия съд се дължи на структурни причини, свързани както с по-интензивната и разнообразна дейност на институциите, органите, службите и агенциите на Съюза по приемане на законодателни и подзаконови актове, така и с обема и сложността на делата, с които е сезиран Общият съд, особено в областта на конкуренцията и държавните помощи.

(9)           Поради това следва да се приемат мерките, които се налагат за преодоляване на това положение, като предвидената от Договорите възможност за увеличаване на броя на съдиите в Общия съд позволява в кратък срок да се намали както броят на висящите дела, така и прекомерната продължителност на производствата пред тази юрисдикция.

(9а)         Тези мерки следва да предвиждат също така трайно разрешаване на въпроса с произхода на съдиите, тъй като настоящото разпределение на съдийските длъжности по държави членки не може да се прилага в случаите, в които броят на съдиите е по-голям от този на държавите членки.

(9б)         Съгласно член 19, параграф 2 от Договора за Европейския съюз Общият съд се състои най-малко от по един съдия от всяка държава членка. Тъй като по този начин се гарантира подходящ географски баланс и представителство на националните правни системи, допълнителните съдии следва да се назначават единствено въз основа на своите професионални и личностни качества, като се вземат предвид техните познания за правните системи на Европейския съюз и на държавите членки. Въпреки това не следва да се назначават повече от двама съдии от една държава членка,

ПРИЕХА НАСТОЯЩИЯ РЕГЛАМЕНТ:

Член 1

Протоколът относно Статута на Съда на Европейския съюз се изменя, както следва:

 

 

6а.         Член 47, параграф 1 се заменя със следното:

„Член 9а, членове 14 и 15, член 17, първа, втора, четвърта и пета алинея, както и член 18 се прилагат по отношение на Общия съд и неговите членове.“

 

 

7.           ▌Член 48 ▌се заменя със следното:

„В състава на Общия съд влизат по един съдия от всяка държава членка и дванадесет допълнителни съдии. Не може да има повече от двама съдии от една държава членка.

 

 

Всички съдии имат еднакъв статус, както и еднакви права и задължения.

Когато на всеки три години съставът на съдиите бива частично обновяван, при четен брой съдии последователно се подменят половината от съдиите; при нечетен брой съдии последователно се подменят четен брой съдии и нечетен брой съдии, равен на четния брой минус едно.“

 

 

7а.         Създава се следният член:

 

 

„Член 48а

По отношение на съдиите, които се назначават за всяка държава членка, правителството на съответната държава членка има правото да предложи кандидат.“

 

 

7б.         Създава се следният член:

 

 

„Член 48б

 

 

1.       Назначаването на допълнителните съдии се извършва независимо от това, коя е тяхната държава членка на произход.

 

 

2.       В рамките на процедурата за назначаване на един или повече от дванадесетте допълнителни съдии всички държави членки могат да предложат кандидати. Освен това съдиите с изтичащ мандат в Общия съд могат да представят собствените си кандидатури в писмен вид пред председателя на комитета, посочен в член 255 от Договора за функционирането на Европейския съюз.

3.       В рамките на процедурата за назначаване на един или повече от дванадесетте допълнителни съдии комитетът, посочен в член 255 от Договора за функционирането на Европейския съюз, дава становище относно годността на кандидатите да упражняват функциите на съдия на Общия съд. Към становището си относно годността на кандидатите комитетът прилага списък с класация на онези от тях, които имат най-подходящ опит на високо ниво. Този списък съдържа поне два пъти повече кандидати от броя на съдиите, които трябва да бъдат назначени по общо съгласие от правителствата на държавите членки, при условие че има достатъчен брой подходящи кандидати.

Член 3

 

 

1.         Настоящият регламент влиза в сила в първия ден на месеца след месеца на публикуването му в Официален вестник на Европейския съюз.

 

 

2.         Дванадесетте допълнителни съдии, назначени въз основа на настоящия регламент и след влизането му в сила, встъпват в длъжност незабавно след полагането на клетва.

Мандатът на шестима от тези съдии, избрани чрез жребий, приключва шест години след първото частично обновяване на състава на Общия съд след влизането в сила на настоящия регламент. Мандатът на останалите шестима съдии приключва шест години след второто частично обновяване на състава на Общия съд след влизането в сила на настоящия регламент.

Настоящият регламент е задължителен в своята цялост и се прилага пряко във всички държави-членки.

 

Съставено в … на … година.

За Европейския парламент                                      За Съвета

Председател                                                             Председател                                    

 

 

 


ИЗЛОЖЕНИЕ НА МОТИВИТЕ

 

 

 

1. Разделяне на законодателната процедура на две части

 

Настоящият доклад представлява втората част от законодателната процедура за изменение на Статута на Съда на Европейския съюз. По отношение на една част от предложените изменения — увеличаване на броя на съдиите — през пролетта на 2012 г. стана ясно, че в Съвета няма да бъде постигнато единодушие. Съществува принципен консенсус относно това, че броят на съдиите трябва да нарасне. Тъй като обаче броят на допълнителните съдии при всички случаи ще бъде по-малък от 27, не всички държави членки ще могат да назначат допълнителен съдия. Така критериите за подбор неизбежно ще доведат до това, само някои държави да могат да назначат двама съдии. Водят се спорове и относно критериите за подбор на допълнителните съдии.

 

Ето защо комисията по правни въпроси реши да раздели предложението за регламент на две части. Частта относно измененията на С




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: teomira
Категория: Политика
Прочетен: 1204571
Постинги: 1233
Коментари: 84
Гласове: 1070
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Блогрол
1. blog